Актуальне інтерв’ю із начальницею
управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків
ГУ ДПС у Тернопільській області Наталею Волошинович
Податок на додану вартість стягується по всій території країни, утворює бюджет, а також є обов’язковий до сплати для кожного на ринку, крім пільговиків і звільнених осіб.
Простими словами ПДВ – це надбавка до ціни товару/роботи/послуги, покупець сплачує ПДВ, коли купує у вас продукцію, товари, замовляє послуги, а вести облік з податку і сплатити його в бюджет – це обов'язок суб’єкта господарювання.
На сьогодні реалії бізнесу такі, що знання необхідні для ведення діяльності в рамках закону. Тож сьогодні ми поговоримо про ПДВ, тонкощі та нюанси, які найчастіше виникають у суб’єктів господарювання.
– Ставка ПДВ для продажу сільськогосподарської продукції становить 14%, а якщо дану продукцію запакувати, то подальша реалізація за якою ставкою буде здійснюватися?
– Ставка ПДВ у розмірі 14% застосовується до операцій з постачання сільськогосподарської продукції, що класифікується за товарними позиціями згідно з УКТ ЗЕД.
Якщо сільськогосподарська продукція відповідної групи кодів УКТ ЗЕД в процесі пакування не змінює своїх властивостей та відноситься до тієї ж самої товарної позиції згідно УКТ ЗЕД, то починаючи з 01 березня 2021 до операцій з постачання зазначеної сільськогосподарської продукції застосовується ставка ПДВ у розмірі 14 відс. як виробниками, так і посередниками.
– Які особливості коригування податкових зобов’язань по операціях з постачання с/г продукції до 01.03.2021?
– Якщо перша подія при постачанні с/г продукції, операція з постачання по якій з 01.03.2021 оподатковується за ставкою 14%, відбулась до вказаної дати, то перерахунок ставки ПДВ і суми податку на дату настання другої події не здійснюється.
Якщо за операціями з постачання с/г продукції, здійсненими до 01.03.2021, після 01 березня 2021 року відбувається повернення авансового платежу або поставлених товарів у зв’язку із зменшенням кількості або вартості таких товарів, то коригування сум податкових зобов’язань з ПДВ здійснюється, виходячи із ставки ПДВ у розмірі 20%.
– Сільськогосподарські посіви у зв’язку з настанням обставин непереборної сили були знищені. Чи треба нараховувати податкове зобов’язання з ПДВ?
– Якщо з настанням обставин непереборної сили посіви чи насадження загинули або були знищені, у результаті чого списуються придбані з ПДВ товари/послуги, які використані для їх вирощування, то податкове зобов’язання з ПДВ:
- нараховується, якщо вартість таких товарів/послуг не включається до вартості іншої готової продукції, операції з постачання якої підлягають оподаткування;
- не нараховується, якщо вартість таких товарів/послуг включається до вартості іншої готової продукції, операції з постачання якої підлягають оподаткування.
– Часто трапляються випадки допущення платниками помилок під час подання звітності з ПДВ. На що варто звернути увагу?
– Знаємо, що до спливу граничного терміну подання звітності платнику дозволено подати декларацію із позначкою «Звітна нова», у даному випадку жодних особливостей у заповненні додатків не буде. У такому разі уся звітність, а саме декларація та додатки до неї, подаються наново, ніби помилки й не було.
А от усі помилки, які виявлені та виправляються після спливу граничного терміну подання декларації, в якому припустилися помилки, слід виправляти шляхом подання уточнюючого розрахунку та за потреби, уточнюючих додатків до нього. Зауважу, що додатки до декларації з ПДВ є її невід’ємною частиною.
При виправленні помилок у рядках поданої раніше декларації, до яких повинні подаватися додатки, до уточнюючого розрахунку мають бути додані відповідні додатки, що містять інформацію щодо уточнених показників. Отже, помилки, яких припустилися в додатках, виправляти необхідно.
Наприклад, якщо гр. 6 відповідного рядка уточнюючого розрахунку не заповнена і водночас у самому додатку помилка відсутня, то подавати його ще раз не потрібно.
Кожен випадок виправлення помилок потребує вивчення деталей, тому єдиного підходу немає. Наприклад, якщо помилка не вплинула на показники декларації з ПДВ (неправильно вказані ІПН, звітний податковий період то помилку слід виправляти так: повторити помилковий запис, вартісні показники сторнувати (показати зі знаком «–»), далі навести правильний запис щодо операції з виправленими показниками (у тому числі й вартісні дані); підсумковий рядок «Усього» не заповнюють.
Коли помилка вплинула на показники декларації – потрібно збільшити чи зменшити числові дані за рядком, який раніше вже був у додатку, зі знаком «+» або «–» уточнюємо значення цього рядка; якщо необхідно видалити існуючий рядок додатка то такий рядок повторюють на повну суму зі знаком «–»; якщо необхідно додати новий рядок, якого не було в додатку, його слід навести зі знаком «+».
У підсумкових рядках «Усього за звітний (податковий) період» числові показники відображаються на суму уточнення (збільшення або зменшення) з відповідним знаком та відповідають даним з колонки 6 уточненого розрахунку.
Хочу звернути увагу, що повністю переписувати чи повторювати правильні значення додатків не потрібно. Достатньо виправити помилкові дані.
Відповідний алгоритм підходить для додатків Д1, Д2. Окремі нюанси слід враховувати і під час уточнення даних у додатку Д6.
Для здійснення виправлень у додатках Д3 та Д4 важко надати єдиний алгоритм, тому таке виправлення потребує детального роз’яснення.
– Що порадите платникам, які реєструючи податкову накладну чи розрахунок коригування не отримали квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування?
– З метою з’ясування обставин, за якими протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної чи розрахунку коригування, пропонуємо через Електронний кабінет, шляхом перегляду в режимі реального часу переглянути дані Єдиного реєстру податкових накладних щодо складених ним чи його контрагентами податкових накладних/розрахунків коригування. Також можна звернутись до Центру обслуговування платників податків за своїм місцезнаходженням чи до гарячої лінії за телефоном 0-800-501-007 (напрямок 1) з детальним описом ситуації.
– Чи потрібно платнику завіряти копії документів, що подаються до Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено?
– Платнику податку не потрібно завіряти копії документів, що подаються до ДПС в електронному вигляді для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки такі документи подаються в сканованому вигляді у форматі PDF, PNG або JPG у вигляді окремих додатків до Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з відповідним накладанням на них кваліфікованого електронного підпису та печатки (за наявності).
– Протягом п’яти робочих днів після отримання таблиці даних платника податків йому не надходить рішення про її врахування або неврахування. Окресліть подальші дії платника.
– Коли платнику податку не надходить рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податків в порядку, передбаченому ст. 42 Податкового кодексу України, протягом п’яти робочих днів, тоді він має право подати таблицю даних повторно.
– Платник помилився при заповненні скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Які наслідки?
– Платник податку не може виправити помилку, допущену при заповненні скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Коли отримано другу квитанцію з повідомленням про помилки, такий платник може усунути протягом 10 робочих днів з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та повторно направляє до ДПС скаргу з додатками.
Нагадаю, що на період з 18.03.2020 до дня закінчення карантину (дата якого буде визначена відповідним законодавчим актом) не застосовуються граничні строки (10 робочих днів) для подання скарг на рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, що були прийняті з 03.03.2020 та по яких відсутні вже подані до комісії центрального рівня скарги з прийнятими відповідними рішеннями
Якщо після реєстрації скарги в ДПС платник виявив помилку в даних, по яких не проводиться автоматизована перевірка, то до моменту прийняття рішення комісією центрального рівня він має право надіслати заяву про відкликання скарги та повторно подати скаргу до комісії центрального рівня з урахуванням законодавчо встановлених строків.