Першого січня 2025 року стартувала щорічна кампанія декларування державних службовців за підсумками 2024 року, яка триватиме до 31 березня поточного року включно.
З метою забезпечення виконання норм антикорупційного законодавства, Національним агентством з питань запобігання корупції (далі – НАЗК) розроблено Порядок вилучення з відкритого доступу декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (наказ НАЗК від 12.10.2023 № 221/23, у додатку), який 17 жовтня 2023 року набрав чинності. Це означає, що суспільство не бачить декларації деяких категорій декларантів.
Чиї декларації підлягають вилученню з Реєстру?
1. військовослужбовців (крім, зазначених у п.п. 1-4 ч. 7 ст. 45 Закону);
2. поліцейських поліції особливого призначення, які під час дії воєнного стану залучені до ведення бойових дій у порядку, визначеному ст. 24 Закону України «Про Національну поліцію» (крім, зазначених у п.п. 1-5 ч. 7 ст. 45 Закону);
3. осіб, які належать до кадрового складу розвідувальних органів України та/або займають посади, перебування на яких пов’язане з державною таємницею у зв’язку з безпосереднім здійсненням такими особами оперативно-розшукової, контррозвідувальної, розвідувальної діяльності, а також осіб, які претендують на зайняття таких посад, та осіб, які припинили діяльність;
4. суб’єктів декларування, які для виконання службових повноважень на постійній основі перебувають на територіях, на яких ведуться активні бойові дії;
5. суб’єктів декларування, які перебувають на тимчасово окупованих територіях;
6. суб’єктів декларування, які беруть участь в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у складі національних контингентів або національного персоналу в інших країнах;
7. полонених, інтернованих;
8. суб’єктів декларування, які внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов’язаного з виконанням службових повноважень чи військової служби перебувають на лікуванні та/або реабілітації;
9. суб’єктів декларування, які є членами сім’ї зазначених вище осіб.
За бажанням суб’єкта декларування може бути вилучено (вже вилучено) з відкритого доступу всі наявні у Реєстрі документи, подані вищезазначеними особами, а саме: декларації та повідомлення про суттєві зміни у майновому стані, подані за всі періоди.
Хто може бути ініціатором вилучення декларації?
1) керівники державних органів (заступники керівників), у тому числі ті, що ведуть облік суб’єктів декларування, зазначених у ч.ч. 7-14 ст. 45 Закону:
- стосовно суб’єктів декларування, які працюють (проходять службу) в цих органах;
- стосовно суб’єктів декларування, які працюють на підприємствах, що належать до сфери їх управління (юридичні особи публічного права);
- стосовно суб’єктів декларування, які відряджені до цих органів;
- стосовно суб’єктів декларування, які звільнені (завершили службу), і цей орган є останнім місцем роботи (несення служби), пов’язаним із обов’язком подати декларацію;
2) сільський, селищний, міський голова або секретар сільської, селищної, міської ради, голова (заступник голови) районної у місті ради, районної, обласної ради:
- стосовно суб’єктів декларування, які працюють (проходять службу) в цих органах, а також виконують повноваження депутатів місцевих ради;
- стосовно суб’єктів декларування, які працюють на підприємствах, що
належать до сфери їх управління (юридичні особи публічного права);
- стосовно суб’єктів декларування, які відряджені до цих органів;
- стосовно суб’єктів декларування, які звільнені (завершили службу), припинили повноваження депутатів місцевих рад і цей орган – останнє місце роботи (несення служби, виконання повноважень), пов’язане із обов’язком подати декларацію;
3) керівники (заступники керівників) розвідувальних органів:
- стосовно суб’єктів декларування, зазначених у ч.ч. 7-14 ст. 45 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон), на яких поширюється ст. 52-1 Закону;
- стосовно суб’єктів декларування, які відряджені до цих органів.
Як підготувати подання на вилучення декларації?
1. форма подання визначена Порядком вилучення декларації з публічного доступу;
2. достовірність даних, вказаних у поданні, забезпечує особа, яка підписала подання. У поданні підставою вилучення є відповідна частина статті 45 Закону;
3. подання і додаток до нього підписує керівник (заступник керівника) державного органу (центрального апарату);якщо подання підписав заступник керівника органу, до подання необхідно додати наказ про уповноваження такого заступника на підписання та направлення подань;
4. подання і додаток до нього скріплюється печаткою;
5. подання подається у письмовій формі (не таємно), а додаток до подання додатково надається на електронному носії у машинозчитувальному форматі (csv, xls, xlsx, json), на флеш-носії або CD диску.
У які строки має бути направлене подання?
НАЗК зазначає, що загалом це можна зробити протягом дії воєнного стану.
Які подання не розглядатимуться?
1. якщо подання не відповідає формі, наведеній у додатку до Порядку вилучення декларації з публічного доступу;
2. якщо подання або додаток до нього не підписано чи не скріплено печаткою органу (військового формування) або підписано особою, яка не мала права його підписувати;
3. якщо додаток до подання у машинозчитуваному форматі на електронному носієві інформації не надано або пошкоджено.
НАЗК упродовж 3 робочих днів з дня, наступного за днем надходження подання, письмово повідомлятиме про залишення подання без розгляду, а також у випадках, якщо особу, вказану у поданні, не ідентифіковано.
Подання може бути надіслано повторно.
Увага! Індивідуальні звернення субʼєктів декларування з проханням вилучити їх декларацію з відкритого доступу НАЗК не будуть задоволені!
Звільнені суб’єкти декларування, а також суб’єкти декларування, які припинили виконання повноважень чи несення служби, з питання ініціювання питання про вилучення їх декларацій з відкритого доступу мають письмово звернутись до керівників органів, у яких в них востаннє виник обов’язок декларуватись.
Нагадуємо, що роз’яснення стосовно декларування розміщені у Базі знань НАЗК.
Отримати додаткову консультацію можна, звернувшись до уповноваженого підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції, а також направивши офіційного листа на електронну пошту info@nazk.gov.ua або за телефоном контакт-центру (044) 200-06-94.
Відповіді на найпоширеніші технічні питання роботи з Реєстром декларацій розміщені за посиланням. https://wiki.nazk.gov.ua/category/tehnichna-dopomoga-v-roboti-z-reyestramy-nazk/
Примітка! Зазначена інформація може оновлюватися відповідно до змін законодавства та/або доповнюватися на основі запитів користувачів.
Радимо орієнтуватися на роз'яснення, викладені у Базі знань (https://wiki.nazk.gov.ua/ ), адже саме тут вони систематично оновлюються та є актуальними.