Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Новації законодавства в оподаткуванні юридичних осіб

, опубліковано 30 вересня 2022 о 14:01

Нещодавно в Головному управлінні ДПС у Тернопільській області начальник управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Тернопільській області Наталія Стецько під час сеансу «гаряча лінія» поспілкувалася із додзвонювачами щодо новацій податкового законодавства для юридичних осіб.

Найактуальніші запитання прямого зв’язку та відповіді на них пропонуємо вашій увазі.

Запитання: Чи має право платник ПДВ на формування податкового кредиту за звітні періоди з червня 2022 року до закінчення дії воєнного стану на підставі первинних документів, отриманих від особи, у якої відсутня можливість виконувати податкові обов’язки?

Наталія СТЕЦЬКО: Платник податку не має права на формування податкового кредиту за звітні періоди з червня 2022 року до закінчення дії воєнного стану на підставі первинних документів, отриманих від особи, у якої відсутня можливість виконувати податкові обов’язки.

Запитання:податок за ставкою 2% та в які терміни?

Наталія СТЕЦЬКО: Форма заяви про застосування спрощеної системи оподаткування затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16 липня 2019 року №308.

Для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування за ставкою 2 відсотків доходу суб’єкт господарювання подає до контролюючого органу заяву про застосування спрощеної системи оподаткування за вибором у паперовій формі або засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотримання вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та « Про електронні довірчі послуги».

Суб’єкт господарювання, при не можливості подання заяви до контролюючого органу за місцем податкового обліку, може подати заяву про застосування спрощеної системи оподаткування у паперовій формі до будь-якого найближчого контролюючого органу.

Також суб’єкт господарювання має можливість подати заяву про застосування спрощеної системи оподаткування за ставкою 2 відсотки через Електронний кабінет.

Для новостворених зареєстрованих в установленому законом порядку суб’єктів господарювання термін для подання заяви становить 10 днів з дня державної реєстрації. Такі суб’єкти господарювання вважатимуться платниками єдиного податку третьої групи з дня їх державної реєстрації.

Для діючих суб’єктів господарювання, які скористаються правом перейти на спрощену систему оподаткування за ставкою єдиного податку 2 відсотки доходу, змінено граничні терміни для подання заяви. Так, суб’єкт господарювання вважається платником єдиного податку третьої групи за ставкою 2 відсотки з наступного робочого дня після подання заяви - у разі подання заяви починаючи з 1 квітня 2022 року.

Запитання: Чи включати до фінансового результату до оподаткування у складі витрат суми коштів та товарів, перерахованих Збройним Силам України?

Наталія СТЕЦЬКО: Відповідно до п. п. 69.6 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України не проводиться в сторону збільшення коригування фінансового результату щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави у зв'язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.

Таким чином, такі суми включаються до фінансового результату до оподаткування у складі витрат без обмежень.

Запитання: Яка відповідальність передбачена за порушення правил сплати (перерахування) узгоджених сум грошових зобов’язань?

Наталія СТЕЦЬКО: За порушення платником податків правил сплати (перерахування) узгоджених сум грошових зобов’язань (крім грошового зобов’язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, а також пені) контролюючим органом застосовуються штрафні (фінансові) санкції передбачені ст. 124 Податкового кодексу України.

Якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов’язання (крім грошового зобов’язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, а також пені) протягом строків, визначених Податковим Кодексом України, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:

при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, – у розмірі 5 відс. погашеної суми податкового боргу;

при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, – у розмірі 10 відс. погашеної суми податкового боргу.

Згідно з п. 124.2 ст.124 Податкового Кодексу діяння, передбачені п. 124.1 ст. 124 Податкового Кодексу, вчинені умисно, – тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відс. від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов’язання).

Також ст. 129 ПКУ передбачено нарахування пені контролюючим органом.

Крім того, за неподання або несвоєчасне подання посадовими особами підприємств, установ та організацій платіжних доручень на перерахування належних до сплати податків та зборів (обов’язкових платежів) передбачена адміністративна відповідальність згідно зі ст. 163 прим. 2 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Запитання: Будівля промисловості тимчасово не використовується у зв’язку з реконструкцією. Чи потрібно нараховувати податок на нерухомість?

Наталія СТЕЦЬКО: Податковий кодекс України не містить норм щодо припинення виконання податкових зобов’язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об’єкти нерухомості, що перебувають у власності суб’єкта господарювання, але тимчасово не використовуються у його діяльності у зв’язку з реконструкцією, простоєм тощо, тому за такі будівлі податок сплачується на загальних підставах.

Запитання: Чи треба платнику рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин при відсутності у звітному періоді об’єкта оподаткування подавати податкову декларацію рентної плати разом з Додатком 1 та/або Додатком 2 прим. 1 чи заяву про відсутність об’єкта оподаткування?

Наталія СТЕЦЬКО: Для суб’єкта господарювання наявність спеціального дозволу або дозволу на спеціальне водокористування визначає обов’язок такого суб’єкта подавати до контролюючого органу за основним або неосновним місцем обліку податкові декларації з рентної плати разом з Додатком 1 та/або Додатком 2, у тому числі у разі відсутності об’єкта оподаткування у деяких звітних (податкових) періодах.