Дохід фізичної особи – резидента від першого продажу протягом звітного податкового року земельної ділянки сільськогосподарського призначення не оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором, якщо така ділянка безпосередньо отримана у власність у процесі приватизації земель державних або комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, приватизації земельної ділянки, що перебувала у користуванні платника, виділена в натурі (на місцевості) власнику земельної частки (паю) або отримана у спадщину.
Таке звільнення передбачене п. 172.1 ст. 172 Податкового кодексу України. Для майна, отриманого у спадщину, вимога щодо перебування його у власності платника понад три роки не застосовується.
Відповідно до ст. 25 Земельного кодексу України (ЗКУ) під час приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки безоплатно передаються, зокрема, їх працівникам, працівникам державних і комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров’я та пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному земельної частки (паю). За ст. 121 ЗКУ громадяни мають право на безоплатну передачу земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею не більше 2,0 га.
При цьому земельні ділянки, призначені для ведення особистого селянського господарства або фермерського господарства, у визначених ЗКУ випадках можуть використовуватися для товарного сільськогосподарського виробництва без зміни їх цільового призначення. Зокрема, це передбачено п. 33.1 ст. 33 та п. 37 прим. 1.1 ст. 37 прим. 1 ЗКУ. Водночас відповідно до Класифікатора видів цільового призначення земельних ділянок, наведеного в додатку 59 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, «для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» належить до земель сільськогосподарського призначення.
Отже, дохід фізичної особи – резидента від першого продажу протягом звітного податкового року земельної ділянки сільськогосподарського призначення з цільовим призначенням «для ведення товарного сільськогосподарського виробництва», яка безпосередньо отримана у власність унаслідок зазначеної приватизації, виділення земельної частки (паю) в натурі або отримана у спадщину, не оподатковується ПДФО та військовим збором.