Правила здійснення торгівлі підакцизними товарами, зокрема пальним, особливості отримання ліцензій бізнесом для правової діяльності, умови, за яких суб’єкти господарювання можуть втратити ліцензію і не тільки – про це наша розмова сьогодні із заступником начальника Головного управління ДПС у Тернопільській області Сергієм Бабієм.
– Чи потрібно подавати документи на отримання ліцензії на зберігання пального в паливозаправнику (бензовозі) для власного споживання на період проведення польових робіт?
– Законом України від 19.12.1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» не передбачено ліцензування автопаливозаправників (бензовозів). Ліцензії на право зберігання пального видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем розташування місць зберігання пального терміном на п’ять років.
Місце зберігання пального – місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування.
– Товариство використовує пальне виключно для потреб власного споживання і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам, як формувати дані про фактичні залишки пального на акцизному складі?
– Розпорядники акцизних складів, що використовують пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснюють операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам, зобов’язані на кожному акцизному складі формувати дані про обсяги обігу пального за звітний календарний місяць та фактичні залишки пального станом на перший та останній дні такого місяця.
Дані про фактичні залишки пального на перший та останній дні календарного місяця та про обсяг обігу пального за звітний календарний місяць формуються після проведення останньої операції з обігу пального у звітному календарному місяці, але не пізніше 23 години 59 хвилин останнього дня звітного календарного місяця, до початку здійснення операцій з обігу пального у день, що настає за таким останнім днем звітного календарного місяця, та подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше 15 календарних днів, що настають за останнім днем звітного календарного місяця.
– Розкажіть нашим слухачам, суб’єкт господарювання планує реєструватись платником акцизного податку з реалізації пального та складати акцизні накладні на операції з придбання та реалізації пального, якими нормативно-правовими актами керуватись, крім Податкового кодексу України?
– Процедура заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального визначена Порядком затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2020 р. №729. Крім того, даним наказом затверджено форми заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального.
– Яких вимог необхідно дотримуватись, щоб уникнути блокування акцизних накладних в системі електронного адміністрування реалізації пального?
– Ще на початку вересня відбулися зміни до програмного забезпечення з приймання та обробки акцизної накладної, зокрема автоматично перевіряються наступні питання:
- наявність ліцензії у особи, що реалізує пальне;
- доступний обсяг зареєстрованих резервуарів для отримання пального на акцизному складі, на який відвантажується пальне;
- допустимий обсяг транспортного засобу, який використовується для перевезення пального;
- наявність ліцензії на зберігання пального у отримувача пального – суб’єкта господарювання – не платника акцизного податку.
– А чи подається декларація акцизного податку платником, який протягом звітного періоду не провадив господарську діяльність?
– Платники податку подають щомісяця не пізніше 20 числа наступного звітного (податкового) періоду контролюючому органу за місцем реєстрації декларацію з акцизного податку.
Відповідно до п. 49.2 прим. 1 ст. 49 Податкового кодексу України платники, визначені п. п. 212.1.15 п. 212.1 ст.212 ПКУ, а також платники, які мають діючі (у тому числі призупинені) ліцензії на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, яка підлягає ліцензуванню згідно із законодавством, зобов’язані за кожний звітний період подавати податкові декларації незалежно від того, чи провадили такі платники господарську діяльність у звітному періоді.
Таким чином, платник акцизного податку, який протягом звітного періоду не провадив господарську діяльність, але має чинні (у тому числі призупинені) ліцензії на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, яка підлягає ліцензуванню згідно із законодавством, зобов’язаний подавати Декларацію акцизного податку.
– Які можуть бути підстави для анулювання ліцензії на право здійснення оптової торгівлі пальним?
– Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі:
- заяви суб'єкта господарювання);
- рішення про скасування державної реєстрації суб'єкта господарювання;
- несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії;
- отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;
- встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
– Суб’єкт господарювання отримав ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки). Чи можна надавати послуги зі зберігання пального іншим особам?
– Ні, не може, оскільки Законом України №481 визначено, що місце зберігання пального – це місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування.
Зберігання пального – діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик.
Статтею 17 Закону №481 передбачено, що до суб'єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів при наданні послуг із зберігання пального іншим суб'єктам господарювання та/або реалізація пального іншим особам на підставі ліцензії на право зберігання пального, отриманої на підставі заяви виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки відповідно до статті 15 цього Закону в сумі 500 тис. гривень.