Варто нагадати, що розмір єдиного податку для ФОП першої та другої груп залежить від соціальних показників, установлених на 1 січня 2026 року, а військовий збір – від розміру мінімальної заробітної плати. У 2026 році прожитковий мінімум для працездатних осіб становить 3 328 грн, а мінімальна заробітна плата – 8 647 гривень.
Відповідно, максимальний місячний розмір єдиного податку становить для ФОП першої групи – 332,80 грн, або не більше 10% прожиткового мінімуму для працездатних осіб; для ФОП другої групи – 1 729,40 грн, або не більше 20% мінімальної заробітної плати.
Фактичний розмір єдиного податку для ФОП першої та другої груп визначається відповідно до ставок, установлених місцевими радами залежно від виду господарської діяльності.
У 2026 році ФОП – платники єдиного податку першої та другої груп сплачують військовий збір у розмірі 10% мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного року. Тож у 2026 році це 864,70 грн на місяць, який сплачується щомісячно, не пізніше 20 числа включно поточного місяця.
Платникам єдиного податку важливо стежити не лише за обсягом доходу, а й за видами діяльності та способом проведення розрахунків. Ставка єдиного податку 15% застосовується до доходів ФОП першої та другої груп, зокрема при перевищенні встановленого граничного обсягу доходу; отримання доходу від діяльності, яка не зазначена у реєстрі платників єдиного податку; застосування способу розрахунків, не передбаченого Податковим кодексом України; здійснення видів діяльності, заборонених для платників єдиного податку; здійснення ФОП першої або другої групи діяльності, яка не передбачена для відповідної групи.
Тому підприємцям варто своєчасно перевіряти, чи відповідають фактичні види діяльності та спосіб отримання доходу умовам обраної групи єдиного податку.
Окрім єдиного податку та військового збору, ФОП сплачують єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄСВ).
У 2026 році мінімальний страховий внесок для ФОП становить 1 902,34 грн на місяць, оскільки мінімальна заробітна плата з 1 січня 2026 року становить 8 647 грн, а мінімальний розмір ЄСВ визначається як 22% від мінімальної заробітної плати. За повний квартал мінімальна сума ЄСВ становить 5 707,02 гривень.
ЄСВ за себе ФОП сплачують за квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом. Водночас підприємець може сплачувати внесок щомісячно або авансовими платежами.
Варто пам’ятати, що сплата ЄСВ впливає на страховий стаж. Період зараховується до страхового стажу за умови сплати внеску в розмірі не меншому за мінімальний страховий внесок за відповідний місяць.