Ефективне запобігання та виявлення корупції в органах ДПС залежить від злагодженої роботи всіх її структурних підрозділів, спрямованої на формування нульової толерантності працівників органів ДПС до корупції, забезпечення невідворотності відповідальності за корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення, забезпечення дієвого контролю за дотриманням вимог антикорупційного законодавства, Правил етичної поведінки в органах Державної податкової служби, затверджених наказом ДПС України від 02.09.2019 № 52 (із змінами).
Так, 10.10.2023, Президентом України було підписано Закон України № 3384-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану». Закон набув чинності з наступного дня після його опублікування.
На виконання вимог зазначеного законодавчого акту, наказу ДПС України від 27.10.2023 № 881 «Про забезпечення декларування в органах Державної податкової служби», для забезпечення належної організації процесу подання працівниками ГУ ДПС декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2021-2023 роки, в ГУ ДПС видано наказ від 30.10.2023 № 525 «Про забезпечення декларування в ГУ ДПС у Тернопільській області» (далі – наказ ГУ ДПС № 525).
Відповідно до положень наказу ГУ ДПС № 525, керівникам структурних підрозділів ГУ ДПС наказано забезпечити доведення до відома підлеглих працівників інформації (під особистий підпис) про необхідність подання ними декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, шляхом заповнення форми на визначеній сторінці офіційного веб-порталу НАЗК (https://nazk.gov.ua/uk/deklaruvannya/), а саме:
декларацій за 2021 та 2022 роки – до 31.01.2024;
декларацій за 2023 рік – до 01.04.2024.
Інформацію про набрання чинності Законом № 3384-ІХ було доведено до відома керівників структурних підрозділів ГУ ДПС.
Також керівників структурних підрозділів ГУ ДПС інформовано про розроблення НАЗК посібника із Роз’яснень щодо фінансової доброчесності: застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно заходів фінансового контролю (подання декларації, повідомлення про суттєві зміни в майновому стані, повідомлення про відкриття валютного рахунку) від 13.11.20232 № 4 (із змінами). Даним листом Посібник направлено в адресу структурних підрозділів ГУ ДПС.
Окрім цього, уповноваженим підрозділом ГУ ДПС розроблено та затверджено план навчальних заходів із профілактики корупційних правопорушень в ГУ ДПС на 2024 рік, відповідно до якого у структурних підрозділах ГУ ДПС організовано та проведено навчання з тематики:
«Декларування доходів/видатків осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, як основний захід фінансового контролю (основні заходи фінансового контролю). Додаткові заходи фінансового контролю. Відповідальність за порушення вимог фінансового контролю» (захід проведено в січні 2024 року);
«Рекомендації працівникам ГУ ДПС щодо підготовки до чергового етапу декларування відповідно до вимог діючого антикорупційного законодавства та Національного агентства з питань запобігання корупції» (захід проведено у лютому 2024 року).
Також упродовж 2023 року уповноваженим підрозділом ГУ ДПС у структурних підрозділах ГУ ДПС:
- в березні 2023 року організовано та проведено навчання на тему «Додаткові заходи здійснення фінансового контролю. Відповідальність за порушення вимог фінансового контролю»;
- в грудні 2023 року – на тему «Подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави, або місцевого самоврядування, як основний захід фінансового контролю. Структура електронної декларації та інформація, яка зазначається у ній. Рекомендації працівникам ГУ ДПС під час її заповнення».
Окрім цього, з метою забезпечення якісного виконання вимог наказу ГУ ДПС № 525, відповідно до Тематичного плану проведення внутрішніх навчань державних службовців ДПС у системі професійного навчання без відриву від роботи Головного управління ДПС у Тернопільській області на 2023-2024 роки, працівниками уповноваженого підрозділу ГУ ДПС неодноразово проводились економічні заняття з зазначеної антикорупційної тематики, а також про види відповідальності за порушення вимог фінансового контролю.
Однак, не зважаючи на вищевикладене, деякими суб’єктами декларування ГУ ДПС, було проігноровано вимоги діючого антикорупційного законодавства щодо обов’язку подачі декларацій.
Так, наприклад, у поточному році працівниками спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції складено три адміністративні протоколи про адміністративні правопорушення, пов'язані з корупцією, передбачені за ч. 1 ст. 172-6 КУпАП стосовно двох суб’єктів декларування ГУ ДПС у Тернопільській області, які в порушення вимог абзаців 1,2 частини 2 статті 45 Закону, несвоєчасно та без поважних причин, подали на офіційний веб-сайт Національного агентства з питань запобігання корупції декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2023 рік з позначками «Щорічна», «При звільненні» та «Після звільнення».
За наслідками розгляду адміністративних проваджень органами суду, їх визнано винними у вчиненні адміністративних правопорушень, передбачених частиною 1 статті 172-6 КУпАП.
Подавайте свої декларації вчасно та без помилок. Слідкуйте за новинами на сайті та у соціальних мережах на офіційних сторінках НАЗК у Телеграм та Фейсбук.
Нагадуємо, що роз’яснення стосовно декларування розміщені у Базі знань НАЗК.
Отримати додаткову консультацію ви можете у працівників уповноваженого підрозділу ГУ ДПС, а також направивши офіційного листа на електронну пошту info@nazk.gov.ua або за телефоном контакт-центру (044) 200-06-94.
Примітка: Відповідальність за порушення вимог фінансового контролю:
- відповідальність передбачена за неподання або несвоєчасне подання декларації:
Кримінальна відповідальність за ст. 366-3 КК України, адміністративна відповідальність за ч. 1 ст. 172-6 КУпАП.
За умисне неподання суб’єктом декларування декларації передбачена кримінальна відповідальність у вигляді штрафу від 2500 до 3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадських робіт на строк від 150 до 240 годин, або обмеження волі на строк до 2 років, або позбавлення волі строком на 1 рік, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років (ст. 366-3 КК України).
За несвоєчасне подання без поважних причин декларації передбачена адміністративна відповідальність у вигляді накладення штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (ч. 1 ст. 172-6 КУпАП).
Суб’єктами адміністративної або кримінальної відповідальності за неподання або несвоєчасне подання декларації є особи, які зазначені у п. 1, пп. «а», «в» – «ґ» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону, які відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 45 Закону зобов’язані подавати декларацію.
Відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (Реєстру корупціонерів).
Відповідальність передбачена за неповідомлення або несвоєчасне повідомлення про відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента (ПВВР) або про суттєві зміни у майновому стані (ПСЗ):
За неповідомлення або несвоєчасне повідомлення про відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента або про суттєві зміни в майновому стані передбачена адміністративна відповідальність у вигляді накладення штрафу від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (ч. 2 ст. 172-6 КУпАП).
Відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (Реєстру корупціонерів).
Відповідальність передбачена за подання недостовірних відомостей:
За подання недостовірних відомостей у декларації особа може притягатися до кримінальної, адміністративної та дисциплінарної відповідальності в установленому законом порядку.
1. Відповідно до ст. 366-2 КК України:
· умисне внесення суб’єктом декларування завідомо недостовірних відомостей до декларації, якщо такі відомості відрізняються від достовірних на суму від 500 до 2000 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, карається штрафом від 3000 до 4000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк від 150 до 240 годин або обмеженням волі на строк до 2 років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 р.;
· умисне внесення суб’єктом декларування завідомо недостовірних відомостей до декларації, якщо такі відомості відрізняються від достовірних на суму понад 2000 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, карається штрафом від 4000 до 5000 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк від 150 до 240 годин, або обмеженням волі на строк до 2 років, або позбавленням волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років.
2. Відповідно до ч. 4 ст. 172-6 КУпАП подання завідомо недостовірних відомостей у декларації тягне за собою накладення штрафу від 1000 до 2500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідальність за цією статтею за подання завідомо недостовірних відомостей у декларації стосовно майна або іншого об’єкта декларування, що має вартість, настає у випадку, якщо такі відомості відрізняються від достовірних на суму від 100 до 500 прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
3. У разі зазначення у декларації недостовірних відомостей, які відрізняються від достовірних на суму до 100 прожиткових мінімумів для працездатних осіб до суб’єкта можуть бути застосовані заходи дисциплінарного впливу.
Особа, яка вчинила корупційне правопорушення або правопорушення, пов’язане з корупцією, однак судом не застосовано до неї покарання або не накладено на неї стягнення у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, пов’язаними з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або такою, що прирівнюється до цієї діяльності, підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку (ч. 2 ст. 65-1 Закону України «Про запобігання корупції»).
Суб’єктами адміністративної та кримінальної відповідальності за подання недостовірних відомостей є особи, які відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 45 Закону України «Про запобігання корупції» зобов’язані подавати декларацію.
Відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (Реєстру корупціонерів).
У разі виявлення у декларації недостовірних відомостей після 30-денного строку для подання виправленої декларації, суб’єкт декларування може звернутися до Національного агентства з листом та через персональний електронний кабінет Реєстру із поясненням причин, що призвели до внесення недостовірних відомостей та неподання виправленої декларації у 30-денний строк, додавши підтвердні документи. Подані таким чином відомості мають бути розглянуті Національним агентством під час повної перевірки декларації – у випадку їх подання до початку проведення Національним агентством такої перевірки (абз. 3 ч. 4 ст. 45 Закону України «Про запобігання корупції»).